Vår scoutkår

Göta Scoutkår grundades 1938 och har sedan början av 1970-talet haft sin verksamhet i Billdal, söder om Göteborg. Vi har närhet till både skog och hav och är en scoutkår som ständigt växer och utvecklas.

Scoutkåren har fyra avdelningar efter barnens åldrar, fördelade på spårar-, upptäckar-, äventyrar- och utmanaravdelningar.
Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan i vår stuga/lokal.

Kårens verksamheten bygger på alla medlemmars gemensamma insatser. Föräldrar till våra scouter förväntas antingen delta i någon av våra arbetsgrupper, vara behjälplig i städning av våra lokaler, hjälpa till vid engångsinsatser som till exempel inför ett läger, eller delta på scoutmöten som ledare.

Vår organisation

Kåren har en vald styrelse som träffas varannan månad. På styrelsemötena diskuterar vi bland annat kommande aktiviteter, arbete i kåren och följer upp ekonomin. Några gånger per termin har vi ledarsamlingar, samt möten för att planera läger. Som förälder kallas du till uppstartsmöten i början av varje termin.

Våra arbetsgrupper

Som medlem kommer du som förälder att delta i en eller flera arbetsinsatser. Du får information om vad kåren behöver hjälp med på uppstartsmöten, och kan själv anmäla intresse för olika arbetsgrupper, särskilda insatser under året eller anmäla dig som scoutledare. Läs mer om att vara scoutledare här.

Hus/lokaler

Vi har en stugfogde som ser till stugan och utför mindre reparationer. En gång om året träffas vi en helgdag för att göra lite större underhåll i och omkring stugan.

Städning

Som förälder kan du anmäla dig till städgruppen. Schemaläggning sker halvårsvis och innebär veckovis städning av scoutlokalen i rullande schema.

Båtar

Båtgruppen arbetar med båtarna och tar hand om dem under sommarhalvåret. Vi har kanadensare, havs kajaker och segelbåtar – Stortrissar – som användes flitigt i vår verksamhet.

Läger och hajker

Inför varje läger kan ledarna behöva hjälp med förberedelser. Vi brukar ordna samåkning till och från scoutlägren. Inför och efter läger behövs hjälp att packa och packa upp, vika tält med mera.

Övriga insatser

Kåren har olika ansvariga för exempelvis uppdatering av medlemsregister, webb och sociala medier, organisering av städning osv.

Kontakt

Vill du ha mer information om vad det innebär att delta i arbetsgrupperna så får du gärna höra av dig till oss via mejl: gotascout@gmail.com, eller till Peter Widbom, kårordförande, mobil: 0705 48 26 95.